19 December 2009

Buku teks baru

Oleh Norliza Abdullah
lizz@bharian.com.my

BAHAGIAN Buku Teks (BBT), Kementerian Pelajaran mencetak 4.8 juta naskhah buku membabitkan 567 judul bernilai RM118 juta untuk kegunaan pelajar sekolah rendah dan menengah bagi sesi persekolahan baru tahun depan.

Pengarahnya, Mohd Adenan Deraman, berkata daripada jumlah itu, 523 judul untuk cetakan semula, manakala 44 lagi baru merangkumi semua kelas daripada Tahun Satu hingga Tingkatan Lima.

Mulai tahun ini juga, beliau berkata, pihaknya menguruskan penerbitan buku teks Sijil Tinggi Agama Malaysia serta Antologi Komponen Sastera Inggeris dan Melayu dengan nilai keseluruhan RM37 juta.

Katanya, jumlah cetakan itu merangkumi pesanan bagi menampung sekolah yang tersilap dan tercicir dalam membuat pesanan serta permintaan tambahan berikutan pembukaan sekolah baru bernilai RM776,365.

“Semua bekalan buku berkenaan sudah diagih-agihkan pengedar berdasarkan enam zon seluruh negara.

“Pengedaran bermula Oktober lalu dan ada sekolah sudah memberi buku berkenaan kepada pelajar Tingkatan Dua yang akan memasuki Tingkatan Tiga dan Tingkatan Empat yang akan belajar di Tingkatan Lima,” katanya ketika ditemui di Putrajaya, baru-baru ini.

Untuk peringkat pertama pengedaran, Mohd Adenan berkata, pihaknya memberi tumpuan kepada sekolah kawasan pedalaman dan luar bandar Sabah dan Sarawak.

Sambil menjelaskan buku berkenaan diedar sebaik saja siap dicetak, beliau berkata, peringkat kedua pengedaran pula membabitkan sekolah luar bandar dan pedalaman semenanjung dan seterusnya bandar dan kawasan mudah diakses.

“Bagi memastikan proses pengedaran berjalan lancar, pegawai Skim Pinjaman Buku Teks di setiap pejabat pelajaran daerah (PPD) sentiasa membuat pemantauan.

“Selain itu, perjumpaan dan perbincangan dengan penerbit diadakan dari semasa ke semasa bagi memastikan operasi berjalan lancar dan bekalan sampai mengikut jadual,” katanya.

Mengulas proses pengagihan bekalan, Mohd Adenan berkata, bagi buku cetakan semula, pesanan dibuat sekolah menggunakan aplikasi dalam talian atau BTBT online.

Berdasarkan pesanan, katanya, BBT akan mengeluarkan waran peruntukan untuk setiap jabatan pelajaran negeri (JPN).

Beliau berkata, PPD pula akan membuat semakan awal terhadap setiap pesanan berkenaan dan seterusnya JPN memesan terus daripada pembekal dan penerbit.

Buku teks berkenaan katanya, akan terus dihantar kepada pembekal atau ejen yang dilantik penerbit ke sekolah yang membuat pesanan.

Berita Harian Online: 14 Disember 2009

1 comments:

Post a Comment